در حیاط کوچک

شب‌های روشن

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۵۷ ق.ظ

یه بار چند خطی از کتابی که برادرِ دوستم خونده بود و گذاشته بود تو وبلاگش خوندم و زمانی که خیلی خیلی افسرده بودم ترغیب شدم بخونمش تا شاید کمی از ناراحتی ام کم کنه، اون قسمت این بود، که من باهاش کلی خندیده بودم و فکر کرده بودم با یه کتاب نسبتاً طنز (هرچند تلخ) طرفم:

 

 

«سیل می‌آمد. آشورا1 پر می‌شد و آب از مستراح‌ها فواره‌وار بالا می‌زد. حیاط را پر می‌کرد. چاه را پر می‌کرد. چوب‌های پوسیده و کاه‌ها و دسته‌گل‌های پلاسیده‌ بالای شهری‌ها را روی دستش می‌گرفت و می‌آورد توی اتاق ما و به ما تقدیم می‌کرد. فقط زبان نداشت که سلام کند.*

 

 

 

*از ندارد تا دارا/علی‌اشرف درویشیان/نشر اشاره/داستان خانه‌‌ی ما

 

 

1: آبشوران؛ گنداب روبازی که از وسط کرمانشاه می‌گذشت و در دو طرف این گنداب خانه‌هایی بنا شده بود. بعدها بخش‌هایی از آن پوشیده شد، اما در پایین شهر هنوز آبشوران ادامه دارد»

 

 

پس کتاب رو خریدم و در مورد طنزِ داستان بگم که بعد از خوندن یکی دو داستان، سیل اشکم روان شد چه سیلی. اشتباه نکنم تمامِ قسمت طنزِ هرچند تلخ کتاب همین قسمت بوده که اگه داستان آخر نبود از داستان‌های آخر بود. خلاصه اشک‌ها ریختم پای اون کتاب.

 

 

به قول همین برادرِ دوستم:

 

 

«گول خلاصه‌ی مردم را نخور

 

 

مشروحشان فرق دارد!»

 

 

 

این‌ها رو گفتم که بگم من کتاب «شب‌های روشن» از فئودور داستایوفسکی رو نخوندم. اما از این تیکه‌ای ش که برای پروفایلم پیدا کردم خوشم اومد. شاید مثل خیلی از نقل قول ها خیلی با متن اصلی نخونه. شاید معرف کتاب نباشه. شاید دارم اینا رو به خودم می‌گم! وگرنه کی براش مهمه از چی دارم می‌گم!

 

 

۹۶/۰۱/۱۴
رارا

نظرات  (۱۰)

filmesh o bebin bardar
khodast
پاسخ:
چه فیلمی؟ بردار خدا چیه؟!
دی: من نمیشناسمت ولی بعد قرنها اومدم سراغ وبلاگمو توی اپتودیت‌هام دیدمت یادمم نیومد کی فالوت کردم ولی لابد مهم‌بودن حرفات که دنبال شدی.
شب‌های روشن رو بخون کتاب جالبیه. حالا هرچند زیادی مشهوره بین روشنفکرنماها ولی کتاب خوبیه
پاسخ:
که نمیشناسی!!!!
لعنت به من :))) یادم اومد کی هستی 
:* چقدر دلتنگت بودم‌:*
پاسخ:
لعنت به تو! :))))) خیلی خری. انقدر گمی که نمیدونم از کجا پیدات کنم. :* :)
پس باید خیلی خوب باشه در اولین فرصت میگیرمش :)
شب های روشن خیلی فضاش خوبه بخونیدش ضرر نمیکنید :)
پاسخ:
از ندارد تا دارا رو؟ببین تاریخ مصرف اغلب داستانهاش گذشته. منم خاطرم نیست نهایتا جز دو سه تایی از داستان هاش برام جالب بوده باشه. نگارش قابل عرضی هم نداره یا فضای خاصی. خلاصه قبلش یه سرچی بزن تو نت ببین خوشت میاد یا نه.
مهشید هم میگه خوبه. حتماً یه روز میخونم
un baradar bud ..man eshtebah nveshte budam
film shabhay e roshan
mehdi ahmadi va hanieh tavasoli
khodaaaasttt
پاسخ:
آهان، ممنون. چشم. سعی میکنم ببینم
saey nakon ke bebini..
boro peida kon va bebin
be sabk nveshtarit va fazay e kiloi khodet montabeghe..
viel spass
پاسخ:
باید بازم بگم سعی میکنم با احتمال بیشتر البته :)
اما یه سوال ایرانی نیستی شما؟ هم وبلاگتون هم این نوشتن با عرض معذرت تا حدی غلط!
ایرانی ای هستین که آلمانی بلده یا آلمانی ای که ایرانی یاد بگیره؟
salam
alman dars mikhunam
in ruzha ama umadam  shz pish khanevade
maezrat ke injuri minvisam chun tond tond minvisam va ta kalamat jari mishe man typesh mikonam
..
atmosphere bloget aalie..
yad e blog gahbli khodam mioftam
doran e suspension
be har hal be nveshtan edame bede va az moejezatesh bahrehmand sho.. bishtar az hamishe
پاسخ:
سلام،
شیراز یا مشهد؟
ممنون از حسن نظرتون.
salam
shiraz
پاسخ:
سلام
آمارگیر بیان اصرار داره بگه آی پی شما مشهده
فرقی نمیکنه. انشالله هرجا هستید شاد باشید
:))
دوران ساسپنشن کی بوده؟ :))))
پاسخ:
به قول معروف داداچ اشتبا میزنیا
من میگم بیایین از زلزله بگین. شما همه کامنتا رو خوندین الا کامنت خودتون رو :))
خیلی پستت رو دوست داشتم و لحنت رو. از دیروز که خوندم یک کمی هی میخواستم واسه چندتا پستت نظر بذارم آخرش قرعه به این پست افتاد. 
حسش رو دوست داشتم! کلا لحن ساده و راحتت رو هم.
این آخری هم ینی که «موفق باشی»**
 頑張って!
پ.ن : واضحه چون چیز بهتری بلد نبودم بگم این رو بهت گفتم و گرنه شاد باشی، سلامت باشی و ... آرزوی بهتریه. 
پاسخ:
خوشحالم که دوست داشتی :)
نظر خوندن همیشه خوبه اما نظر گذاشتن کار سختیه که نمیشه کسی رو مجبور کرد. حتی پیشنهاد داد!
مرسی! :)))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">